Pages

we are the stars

selamat

widgeo.net

Wednesday, November 24, 2010

Selangkah Ke Medan Juang.....

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, bersyukur kita kehadrat Ilahi kerana dengan limpah kurnia dan inayahNya dapat saya dan sahabat sekalian hidup diatas muka bumi Allah s.w.t. yang penuh indah dan penuh juga dengan pancaroba. Setiap yang hidup pasti akan merasai mat, begitulah KalamNya yang seringkali memberitahu bahawa setiap daripada kita pasti akan merasai kematian itu. Sejauh manakah persediaan kita untuk menghadapi kematian tersebut. Suka saya ingatkan sahabat sekalian dan juga untuk diri saya yang hina dhaif ini supaya tidak lupa melakukan amalan yang telah difardhukan kepada kita sebagai umat islam dan juga menambah serta meperbaiki amalan yang fardhu itu dengan melakukan perkara sampingan. Begitu juga diumpamakan sepertimana kita makan kita perlukan nasi tambah untuk mengenyangkan perot kita, kita belajar untuk menambah ilmu kita, samalah juga dengan diri kita. Semakin banyak kita melakukan kebaikan selagi itulah amalan dri kita dilipatgandakan.

Selang beberapa jam lagi, medan juang akan kutempuhinya. Dengan azam dan semangat yang tinggi serta Ilmu yang berbekal didada ini, aku akan melangkahkan kakiku kemedan juang. Doa dan tawakkal ku harapkan akan mengiringi aku, tidak kira daripada sahabat, keluarga mahupun pensyarahku kerana saat ini aku merasakan ketakutan yang sangat mendalam. Aku takutkan langkahku esok tidak diredhainya kerana banyak kemaksiatan yang telah aku lakukan sepanjang semester ini. Hanya DIA sahaja yang tahu.

Aku memohon keampunan daripadaMu ya Allah agar kau meredhai langkahku esok kedewan peperiksaan. Aku memohon keampunan daripada sahabat sekalian agar memaafkan salah dan silapku selama perkenalan kita, aku memohon keredhaan daripadamu sahabat.

Detik demi detik yang kulalui ini hanya disaksikan dengan air mata sahaja

Buku yang ku baca bertemankan air mata yang tidak pernah menghentikan alirannya

Air mata hati yang menangis memohon keampunan daripadaMu

Air mata hati yang menangis mengharapkan keredhaan daripadaMu

Degupan demi degupan jantung ku harapkan sentiasa mengingatiMu

Langkah demi lankah yang kulalui ku harapkan gugur dosa-dosaku

Setiap air wudhu` yang jatuh kuharapkan jatuhnya dosa-dosa kecilku

Dan

Yang kuharapkan daripada mu sahabat agar kau meredhai persahabatan kita ini

Kuharapkan kau tabah menghadapi ujian selama ini

Sepertimana aku tabah untuk menghadapinya

Mungkin engkau tidak kuat seperti aku

Tapi engkau kena belajar menjadi kuat keran engkau punyai DIA pemilik kekuatan itu

Setiap saat yang berlalu kurasakan kesunyian tanpamu sahabat

Dikau bersendirian menempuhi liku-liku kehidupan

Aku kenal siapa sahabat ku.

Orang yang dikala aku kesusahan dia yang membantu aku

Orang yang dimana aku kegembiraan dia bersamaku

Orang yang meletakkan sebuah harapan yang tinggi kepadaku

Sedang aku tidak terdaya untuk memikul harapan yang kau berikan itu

Terkadang-kadang aku terdaya untuk memikulnya tapi..

Apakandaya, diriku sendiri tidak kuat untuk memikulnya

Mungkin belum tiba masanya lagi duhai sahabatku……….

Kini aku serahkan segala ketentuan ini kepada Mu ya Rabbul Izzati

Aku pasrah dengan ketentuan yang Kau berikan kepada ku

Aku insan yang lemah

Tidak punyai daya untuk memujuk hati makhluk ciptaanMu.

Hanya pada MU keserahkan Cinta ini……

Begitu juga aku serahkan segala kehidupan ini kepadaMu. Aku hanya berhak mencoraknya, selebihnya Engkau sahajalah yang menetukannya.

Mudah-mudahan langkahku esok diberkati olehMu. Itu yang kuharapkan daripadaMu Tuhan Sang Pencipta Segala Kejadian.

Wassalam…….

2 comments:

Anonymous said...

salam....setiap titisan air mata yg jatuh demi mengharapkan keampunan & redha dr Allah S.W.T adalh titisan air mata yg lebih baik & terbaik...semoga zakwan dilimpahi rahmat & kasih syg Allah S.W.T sepanjang masa....
sbg hamba...carilah redha Allah S.W.T dlm setiap perkara yg kita lakukan...
syaitan x akan pernah berhenti merosakkan manusia dengan hasutan yg berbentuk tipu daya....
kuatkan azam & semangat demi mencari redha Allah S.W.T...
sesungguhnya keredhaan Allah S.W.T terletak pada keredhaan kedua ibubapa kita..kemurkaan kedua ibubapa kita pula adlh kemurkaan Allah S.W.T...
selamat berjaya di dunia & akhirat..
jika hendak mendapat dunia, carilah akhirat, jika hendak mendapat akhirat, carilah dunia...seimbangkan dunia & akhirat..
wassalam...

cik mya cik mini said...

salam....setiap titisan air mata yg jatuh demi mengharapkan keampunan & redha dr Allah S.W.T adalh titisan air mata yg lebih baik & terbaik...semoga zakwan dilimpahi rahmat & kasih syg Allah S.W.T sepanjang masa....
sbg hamba...carilah redha Allah S.W.T dlm setiap perkara yg kita lakukan...
syaitan x akan pernah berhenti merosakkan manusia dengan hasutan yg berbentuk tipu daya....
kuatkan azam & semangat demi mencari redha Allah S.W.T...
sesungguhnya keredhaan Allah S.W.T terletak pada keredhaan kedua ibubapa kita..kemurkaan kedua ibubapa kita pula adlh kemurkaan Allah S.W.T...
selamat berjaya di dunia & akhirat..
jika hendak mendapat dunia, carilah akhirat, jika hendak mendapat akhirat, carilah dunia...seimbangkan dunia & akhirat..
wassalam...