Pages

we are the stars

selamat

widgeo.net

Thursday, November 25, 2010

Nilai sebuah Persahabatan

Assalamualaikum w.b.t.

Syukur Alhamdulillah kupanjatkan kepada pemilik segala ketenangan, Pemilik segala apa yang ada dimuka bumi ini, pemilik sahabat yang kita milki didunia ini. Yang akan menganigerahkan kepada kita ketenangan bersama sahabat kita.

Selesai solat Isyak aku dirikan, sekelilingku penuh dengan suara rakan dan teman yang bertukar khabar, bertukar cerita, bertukar nasihat. Terlintas dalam hatiku indahnya hidup bersama sahabat yang saling mendengar khabar, cerita baru, nasihat serta peringatan kepada ku yang kadang-kadang terlupa. Lalu aku meneruskan langkahku mendekati rakan yang sibuk bercakap tentang apa yang aku tidak tahu dan aku ingin sangat mengetahuinya. Aku duduk dalam halaqAH yang dibuat oleh sahabat sebentar tadi. Banyak halaqah yang terdapat dalam masjid ini. Aku memilih halaqah sahabat yang paling aku kenal dan yang aku rapat. Ada juga dalam HALAQAH tersebut sahabat yang agak kurang hubungan denganku. akhirnya baru kutahu bahawa HALAQAH yang mereka buat adalah untuk membaca AL-Quran. Surah yang dipilih untuk dibaca adalah surah Al-Kahfi. Kerana malam mini malam jumaat dan banyak kelebihan bagi sesiapa yang membaca surah Al-Kahfi pada malam ini.

Alhamdulillah selesai membaca secara tadarrus. Gembira rasa hati ini kerana dapat mempertemukan hatiku dengan sahabat sekalian walaupun tidak sedalamnya. Azam ku supaya dapat berjumpa dengan seorang sahabat. Kerana hatiku inginkan teman yang sentiasa berada disisiku. Tetapi tidak dapat kujumpai dalam HALAQAH sebentar tadi. Mungkin belum tiba masanya lagi untuk Allah kurniakan pada ku. Aku redha dan sedia menantinya.

Pernah suatu masa dahulu diri ini sentiasa bersama seorang sahabat yang sangat dekat denganku, yang saling memberi peringatan kepada ku

Tempat aku berkongsi cerita dengan nya

Teman dikala kesepian

Penenang dikala kesedihan

Pengingat dikala kegembiraan

Namun kini kau jauh daripada ku

Kau pergi menjalankan tanggungjawabmu sebagai seorang pelajar

Aku redha dengan segala yang telah ditetukan olehNya untukmu

Ku doakan agar kau Berjaya mengecapi kejayaan yang kau impikan

Mudah-mudahan kau pulan dengan sejuta kenangan berulitkan kejayaan

Segenggam ijazah dari bumi anbiya`

Pesanku padamu agar tidak tinggal lama disana

Kerana aku amat merinduimu

1 comments:

cik mya cik mini said...

sebaik2 teman adalah teman yg membawa kita ke arah redha & kasih Allah....