Pages

we are the stars

selamat

widgeo.net

Monday, January 11, 2010

MAQASID SYARIAH

Kelas kenegaraan hari ini sepatutnya berjalan seperti biasa, tetapi prof tak berape sihat, jadi prof masuk struktur semula group assigment, then boleh keluar. balek daripada kelas aku terus pergi library (PSB) cari bahan untuk assigment kenegaraan. Ouh tidak, aku dah lupa macam mana cara nak cari buku..huhuhu.(dah lama x masuk PSB ni).last2 jumpa jugak bahan yang aku nak cari, tapi nak tau satu benda, tulisan dia memang kuno betol pasal alam melayu, buku nya pown dah teruk sangat.kertas tu boleh koyak bila gune dengan ganas..tak pe la, potostat je , janji ada bahan..

Keluar daripada PSB, pergi kelas terus. Lupa pulak kelas kat mana, naseb baek ada jumpe classmate,jalan sekali dengan dia..jumpa la kelas..ni nak cerita ni,Ustaz masih lagi tak berape sihat..
hurmmm....aku pown kadang-kadang terlelap dalam kelas, waktu perdana untuk tidor kan...tapi aku cuba gak bangkit,tahan dari lelap. dah la nota x der. Aku dapat tangkap satu benda yang ustaz cakap, iaitu maqasid syariah.

apa dia maqasid syariah.??dulu dalam TAPI dah ada belajar dalam TITAS pun dah ada belajar,tapi aku lupa...ish3,susah betulla,semua nak lupa.Maqasid Syariah terbahagi kepada 3 daruriyyah,hajiyyah dan tahsiniyyah..ingat tu sampai ble2..paling smart adalah tahsiniyyah...
tapi aku setakat hajiyyah je..alhamdulillah masih cukup lagi untuk makan dan minum.

overall,kelas hari ni memang x berapa nak busy sangat..terima kasih semua..maaf banyak2..

2 comments:

Bashir IbnDzul said...

eh2.. maqasid syar'iyyah tu ade dalam subjek syariah form 5 kan? kalau tak silap laa..

ibnu_abu hussin said...

hurm....x igt la...lau dalam titas ade la..