Pages

we are the stars

selamat

widgeo.net

Wednesday, February 23, 2011

Al-Quran membongkar penipuan Darwin


Penemuan Darwin kini menjadi satu penerimaan yang agak meluas dalam kalangan ahli sains Barat.Ada juga dikalangan mereka menidakkan konsep ketuhanan atau spiritual di dalam penemuan sains, sedangkan di dalam al-quran banyak menegakkan hujah dan bukti yang jelas nyata berkenaan dengan ciptaan di muka bumi ini.

Namun, siapakah Darwin ini? Menurut Encyplopedia Britanica International London, beliau merupakan seorang ahli akademik yang meletakkan satu idea berkenaan dengan teori mengenai evoluasi yang menunjukkan bagaimana manusia atau benda hidup kini terjadi kini. Menurut Encyplopedia Britanica International London lagi, minat dan kecenderungan Darwin ini bermula dari muda lagi.

Dari bidang kajian, beliau mula berminat untuk mendalami dengan lebih jauh berkenaan dengan hasil penemuannya.Buku pertamanya yang berjudul 'The origin of spesies' (1859) telah diterbitkan.darwin menegaskan bahawa semua makhluk yang hidup sama ada manusia atau haiwan berasal dari keturunan yang sama.keturunan awal ini kemudiannya berubah daripada satu tahap ke satu tahap yang lain bagi menyesuaikan diri dengan keadaan persekitaran yang senantiasa berubah.hasil dari perubahan yang memakan masa jutaan tahun, akhirnya lahirlah makhluk yang kompleks yang bernama manusia.teori ini banyak menimbulkan konspirasi diantarakan ahli pemikir cendekiawan diseluruh negara.beliau juga ada mengetengahkan berkenaan dengan penemuan rangka nenek moyang manusia yang hidup di zaman primitif dan menyerupai seperti beruk.

Andaian-andaian yang dibuat oleh di dalam teori Darwin juga tidak berasas sama sekali kerana asal manusia dari keturunan beruk tidak dapat diterima dunia dan ditolak secara total oleh ummat islam kerana ianya menafikan hak dan kehebatan Maha Pencipta.Antara surah yang menyebut akan semua ciptaan ini adalah berdasarkan kudrat dan keupayaan allah SWT yang mencipta iaitu dalam surah yasin yang bermaksud kekuasaannya adalah mutlak sehingga kalau Dia hendak menciptakan sesuatu, jika Dia mengatakan “ jadilah” nescaya benda itu terus menjadi. Dalam surah Nuh pula ayat 14, diterangkan bahawa ciptaan manusia itu dijalankan secara berperingkat-peringkat.Proses pembentukan manusia itu dicatatkan dari mani hinggalah pembentukan manusia itu jelas di dalam rahim wanita.

Secara keseluruhannya, evolusi menurut wahyu adalah lebih jelas dan tidak bercanggah dengan penemuan sains sekarang.Penemuan kini telah membuktikan sebenarnya kehebatan al-quran dan secara langsung menjuruskan kepada seruan dan ketundukan kepada ketuhanan Allah SWT.Wahyu menyeru manusia akan kefahaman dan keyakinan sebenar kepada Pencipta yang Maha Agung.

26 comments:

Anonymous said...

syukran....

ukhti sya imitiaz said...

ternyatalah evolusi menurut wahyu adalah lebih jelas dan tidak bercanggah dengan penemuan sains sekarang...saya mohon banyal lagi maklumat yg boleh dikongsi disini agar ummat Islam mndapat faedahnya...semoga kita terselamat drpd anasir2 fahaman2 jahat

nour fadyl said...

apapun Teori Darwin merupakan satu teori yang berasaskan ilusi semata.. Al-Quran menjawab siapakah sebenarnya insan..

dija said...

maklumat yg ckup baik.. trima ksih atas perkongsian.. truskan usaha anda...

marisha said...

good information to read and a reading that should be spread.

x jadi said...

Teori Darwin jelas bertentangan dgn ajaran islam...tiada pucuk pangkalnya dlm hujah darwin...artikel yg menarik..

dab students said...

ramai2 kita boikot dARWIN....SUKA2 HATI DIA JER NAK kemukakan teori macam tu...good information...
artikel yang bagus untuk dikongsi bersama....
clik like...

Anonymous said...

cantikkan lg struktur ayt, semak ejaan, huruf besar. titik ngn ayt baru kna space

Anonymous said...

Al Quran adalah sebaik-baik petunjuk dan rujukan kpd kita umatNYA...

Anonymous said...

Teori yang dikemukakan oleh Darwin itu ternyata bercanggah dengan Al-Quran dan langsung tidak masuk akal. Dakwaan Darwin ini menyebabkan para saintis tidak mempercayai kebenaran dalam Al-Quran.

Ummi Farahin Yasin said...

Perkongsian yg bermanfaat.. teori Darwin jelas2 menyelisihi Al-Quran dan As-Sunnah .. Jelas sekali banyak aya-ayat yang merangkan kepada kita mengenai period penciptaan Adam.. Antaranya.. Surah al-Hijr:28-29

وإذ قال ربك للملائكة إني خلق بشرا من صلصل من حمإ مسنون. فإذا سويته ونفخت فيه من روحى فقعوا له سجدين

“Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: “Sesungguhnya Aku akan menciptakan seorang manusia dari tanah liat kering (yang berasal) dari lumpur hitam yang diberi bentuk. Lalu apabila Aku telah menyempurnakan kejadiannya, dan telah meniupkan kedalamnya ruh (ciptaan)-Ku, maka tunduklah kamu kepadanya dengan bersujud”.

Mudah-mudahan dengan kesedaran ini memperingatkan kpd kita betapa keagungan Allah serta meningkatkan lg ketaqwaan kpd Allah .. :)

Anonymous said...

Teori darwin mengatakan manusia dan haiwan berasal dari keturunan sama.,padahal manusia ni makhluk y plg mulia dikurniakan akal dan dilantik sebagai khalifah di muka bumi...manakan sama taraf dan level manusia dengan haiwan...dalam al-Quran sendiri jelas menyatkan bahawa manusia makhluk plg mulia..tma ksh,,,perkonsian y menarik

azrieza said...

amat bersetuju dengan pendapat ummi.. Darwin hanya menulis berdasar kan fikira yang tak logik semata2..mna mungkin manusia berasal dari binatang..kalau difikir kan secara logik pun belum tentu nampak kelogikan nya.. yang pasti.. kita sebagai orang muslim percaya dan memegang kukuh asal usul manusia dari Adam yang dicipta dari tanah oleh Allah, pencipta sekalian alam..

arie said...

syukur kerana ilmu baru ini....

ati said...

satu maklumat yang menarik....

Unknown said...

sebagai orang islam memang sepatutnya kita yakin bahawa apa yang terkandung dalam al-quran itu secara mutlaknya benar..ahli sains bukan islam hanya mengkaji menurut pandangan mereka tanpa merujuk kepada al-quran.di sini kita lihat pentingnya islamisasi dan integrasi ilmu supaya setiap penemuan sebenarnya haruslah bertitik tolak kepada al-quran,info yang menarik...


Di dalam Al Qur’an dijelaskan bahawa Adam diciptakan oleh Allah dari tanah yang kering kemudian dibentuk oleh Allah dengan bentuk yang sebaik-baiknya. Setelah sempurna maka oleh Allah ditiupkan ruh kepadanya maka dia menjadi hidup. Hal ini ditegaskan oleh Allah di dalam firman-Nya :

"Yang membuat sesuatu yang Dia ciptakan sebaik-baiknya dan Yang memulai penciptaan manusia dari tanah". (QS. As Sajdah (32) : 7)

"Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia (Adam) dari tanah liat kering (yang berasal) dari lumpur hitam yang diberi bentuk". (QS. Al Hijr (15) : 26)

Disamping itu Allah juga menjelaskan secara terperinci tentang penciptaan manusia pertama itu dalah surat Al Hijr ayat 28 dan 29 . Di dalam sebuah Hadits Rasulullah saw bersabda :

"Sesunguhnya manusia itu berasal dari Adam dan Adam itu (diciptakan) dari tanah". (HR. Bukhari)

dalil-dalil ini jelas menolak pandangan bahawa manusia itu berasal daripada beruk..

baiti said...

satu perkongsian yang amat menarik.dapat membuka minda para pembaca

norul huda said...

bagus.tahniah kerana dapat memberi satu perkongsian yang agak menarik

soutul mujahadah said...

salam ukhwah...tahniah kepada yang mengkaji....satu perkongsian yang baik...teruskan usaha anda dengan membongkar tentang penipuan pihak2 yang menidakkan ayat al-quran supaya kita lebih berhati-hati...

Nur_szF said...

SYUkran ya ukhti wa akhi..moga perkongsi ini dapat membuka pintu kebenaran YANG MAHA PENCIPTA dan moga2 umat islam tidak terikut dengan pedapat Darwin ini..seharusnya sebagai umt islam tiada keraguan terhadap penciptaan dirinya..

Kitab (Al Qur’an) in tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertaqwa (yaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib....." (QS. Al Baqarah (2) : 2-3)
dan bukti asal manusia:
"Yang membuat sesuatu yang Dia ciptakan sebaik-baiknya dan Yang memulai penciptaan manusia dari tanah". (QS. As Sajdah (32) : 7

"Sesunguhnya manusia itu berasal dari Adam dan Adam itu (diciptakan) dari tanah". (HR. Bukhari)
m

asnira said...

suatu input yang berguna yang boleh dijadikan panduan oleh semua orang islam...tq

adenan awang said...

information yg menarik.harap byk lg artikel yg boleh dikongsi barsama untuk manfaat bersama....

fatoom89 said...

tahniah dan syukran di atas perkongsian ilmu .. teruskan usaha ..

ateerah abdul razak said...

antara penemuan sains yang terpenting berkaitan dengan teori evolusi Darwin terdapat di dalam bidang Paleontologi (ilmu pengetahuan hal masa yang lampau).

(Bagi sesiapa yang berminat untuk mengetaui lebih mendalam)=)

wawa5252 said...

syukran..satu perkongsian yg amat menarik..teruskan mengkaji sebanyak yg mungkin mengenai ilmu al-quran...

Anonymous said...

salam ukhti..syukran atas perkongsian ini...Al- qURAN TELAH MEMBONGKAR segala penipuan yang di lakkan oleh orang2 yang tidak mahu tunduk pada kekuasaan Allah S.W.T..