Pages

we are the stars

selamat

widgeo.net

Sunday, April 20, 2014

Malu

MALU

Saya menganjurkan satu majlis, sy sudah confirmkan tarikhnya. Tiba-tiba datang seorang ajk,untuk belian barang majlis tersebut.
Saya:ada masalah sedikit tentang majlis tersebut, tempat tak siap lagi.
Ajk: macam mana ni tuan, kami dah bersungguh-sungguh untuk laksanakan majlis ni. Kami penat dah berusaha nak bagi jadi, semuanya untuk tuan.
Saya:ok,macam ni la. Saya akan cuba sedaya upaya saya untuk selesaikan masalah tempat tersebut. InsyaAllah jadi. Go on majlis tu ya.
Ajk: bagi jadi ya tuan sebab saya mahu tempah barang ni.
Saya:okay, yela2. InsyaAllah..
Ajk: jangan insyaAllah je tuan,buat betul2 kerana Allah.
Saya: ya , baik..

Seminggu sebelum majlis. Mesyuarat tergempar saya adakan untuk majlis tersebut, bagi membuat satu kenyataan.

Ajk: ada apa tuan panggil kami semua secara mengejut ni?
Saya: ok, macam ni, sebenarnya tempat untuk majlis tersebut masih belum siap lagi, pekerja selalu tidak hadir.(macam2 alasan yg saya berikan)
Ajk:saya ada 1 cadangan, macam mana kita buat di tempat lain yg lebih sesuai, atau buat sahaja di tempat yang belum siap itu, tapi tidak perlu panggil ramai orang datang, yang penting majlis berjalan, ini bagi menjaga maruah persatuan kita.
Saya:(mula naik hangin) apa kau ingat boleh bertukar2 tempat, kau semua dah tak sabar nk kn program tersebut?
Ajk:aik (merasa hairan)apakah?(pelik)
Saya: kenapa kau macam tu?kurang ajar sama aku (angkuh dan takbur)
Ajk:apakah yang kami buat ini semua kerana tuan, kami lakukan ini untuk tuan. Ajk:kami buat atas arahan tuan. Kami hanya berikan cadangan sekiranya tidak terima ya tidak mengapa.
Saya:kau!keluar dari sini, kau derhaka sama aku.
Ajk:lalu keluarlah ia,dengan rasa sedih dan penuh hairan.

Sesudah itu, Saya merasa puas, kerana dapat menghalaunya daripada persatuan ini. Majlis tu sebenarnya projek kambing hitam aku sahaja untuk menghalaunya keluar. Ha ha ha.

Motif: kita patut berasa malu dengan tindakan seperti ini. Kita sebagai ketua tidak harus melakukan seperti itu kepada ahli, meskipun kita mahu ia keluar dari ahli lakukan dengan cara yang rasulullah ajarkan. Ada banyak cara yang boleh kita lakukan.
Untuk ajk, sabar dan redha atas apa yang berlaku, maafkan mereka untuk melapangkan hati kita. Biar mereka dengan cara mereka, kita dengan cara kita iaitu islam. Orang yang solat tidak sama dengan orang yang solat. Astaghfirullah. Rabbal baraya, astaghfirullah minal khathoya..

Allah ampunkan kami, maafkan kesalahan2 kami, matikan kami dalam iman, suburkan kami dengan Iman.

Redhakan lah kami yaAllah..

0 comments: